måndag 1 december 2008

Om man ändå ska gnälla

Så varför inte göra det med råge? För övrigt är uttrycket "med råge" något jag använt mig av kanske totalt tre gånger i hela mitt liv.

Jag tänkte berätta om något som orsakar mig enorm frustration. Det gäller så kallad "IT-teknologi", som folk av någon anledning gillar att kalla det, trots att T:et i IT står för teknologi. Hur som helst. Enligt mina beräkningar har i vår lägenhet en bredbandsuppkoppling på ca 15 Mbit/s. Gott så. För ca en månad sedan bestämde vi oss för att det var jobbigt att ha sladdar över hela lägenheten (vi har ju fyra laptops som ivrigt flyttas runt här hemma, så det är ett jävla gissel med dessa sladdar), så jag och David gick och köpte en trådlös router av märket Netgear. Vi köpte den absolut bästa som fanns i butiken, den kostade 1200 NOK.

Nu har vi ungefär 0.5 Mbit/s.

Om man har igång något som t.ex. uTorrent så stryps alltihopa totalt och det går inte ens att surfa normalt. Jag får flashbacks till 56k-modemstider. Få saker är så frustrerande som att behöva välja mellan att kunna ladda internetsidor på under en minut och att sitta pressa sina nedladdningar i svindlande 50 kb/s.

Vad detta betyder i non-geek är att trådlöst = värdelöst och det gör mig arg.

Förresten, om någon tycker att jag är kräsen och bortskämd som anser att 50 kb/s är värdelöst kan jag upplysa er om att det är 2008. Kom ut ur grottan.

1 kommentar:

Alexander Qvarfordt sa...

Du anar inte vilken inhumansk förändring det blev för mig.

Från din och min lägenhet i Piteå (100000mbit), där man laddade ned en film på typ en kvarts sekund, till villan i Skurup (0,0000001mbit) där man får vänta en kvart när man ska öppna google.com.

Fan, vad våran lägenhet var fantastisk. Inte bara internet. Det ständigt påfyllda trocaderoförrådet, xbox360, ständig musikalitet.

Föy fan.

Varför skriver jag en kommentar som är längre än ditt blogginlägg?