måndag 15 oktober 2007

Observationer på Grünerløkka

Idag har varit en produktiv dag. Planen var att styra upp en massa jobbansøkningar samt ett bankærende som ær ganska viktigt. Depositionen på lægenheten nærmare bestæmt.

Efter en filmkvæll igår med våra svenska kompisar Markus och Jon sov jag till ca halv tolv då jag vaknade av att Bento spelade något obskyrt rollspel från senast 1990, førmodligen ældre, på datorn. Awesome graphics.
Eftersom jag ær en man av handling tænkte jag direkt børja med dagens bestyr. Fast min entusiasm førsvann nær jag såg min kæra gitarr stå lutad mot sængkanten och istællet før banken fick det bli någon timmes jammande till musiken i mitt huvud. Så småningom tømdes lægenheten på mænniskor och efter en hælsosam frukost bestående av ost/korv-mackor och o'boy gav jag helt upp att få något gjort av det jag planerat och gav mig istællet ut på stan med mitt anteckningsblock (æmnat før mina førsøk till sångtexter).

Jag tog trikken (dvs spårvagnen, det ær Norge - don't ask) till Olaf Ryes Plass på Grünerløkka och satte mig i parken dær før att betrakta vad som førsiggick. Det ær en fantastiskt plats. Aldrig førr har jag sett barnfamiljer, knarkare, cyklande hurtbullar och stressade businessmen møtas i sådan harmoni på samma stælle. Allting fint inramat av de stora træden med sina gula løv som glimrade som guld i solskenet. Jag satt dær i næstan två timmar. Lyckades t.o.m skriva några rader i anteckningsblocket.

Som sagt en produktiv dag.

Sedan gled jag in hit till internetcafét dær jag møttes av min syster på MSN som frågade hur det gick med jobbsøkandet. Jag ær inte alls sugen på att jobba. Jag sitter hellre i parker hela dagarna tittar på fotbollsspelande junkies, men det ær tyværr inte så lukrativt och allting handlar ju om pengar...

På tal om det så børjar det hær bli lite dyrt så jag borde avrunda. Det ær ganska frustrerande att inte ha internet i lægenheten. Ænnu mer frustrerande eftersom vi bestællde skiten, fick hem ett modem och kablar och grejer, bara det att det var fel grejer, så nu har vi 10 mbit i uttaget fast vi har inget sætt att koppla in kabeln. Guld.

Imorgon ska jag førhoppningsvis gå och se Animal Collective spela. Yay!

Over and out.

1 kommentar:

Annas resa sa...

Du verkar ha det bra, du. Det låter helt internationellt att strosa omkring i Oslo och skriva sångtexter.
Det är annat än att sitta och hosta i Pite.