onsdag 31 oktober 2007

Gourmétlunch



Jag ber om överseende med mina superskills med kameran. Vi har fortfarande ingen aning om varför smörmarodören gör som han gör eller vem han är. Jag vågar inte konfrontera honom. Vi har aldrig ätit lax.

tisdag 30 oktober 2007

Livet är bra

Den här kvällen trodde jag skulle gå till historien som en av världens tråkigaste, men ack så skenet kan bedra. Tidigare idag gick jag bara runt i lägenheten och var rastlös och uttråkad, och fick dessutom en utgift på över 1000 kronor på mitt kort. Jag gick ut på en promenad för att ha något att göra, det var kallt. När jag kom hem var klockan rätt sent och efter lite Futurama-tittande gick mina vänner och la sig, äntligen!

Nu visade det sig att kvällen blev helt underbar! Jag har datorn helt för mig själv, och jag sitter och poppar The Arcade Fire i lurarna och dör av hur underbart bra de är. Jag blir ännu gladare när jag kommer ihåg att den där utgiften på 1000 kr var för biljetter till sagda Arcade Fire som spelar här om två veckor! Dessutom såg jag att Maddox har skrivit en ny artikel. Inte nog med det, i ett desperat försök att hitta något att kolla på hittade jag samtliga avsnitt av tidigare nedlagda serien The Black Donnellys, och jag som bara hade sett 6 avsnitt av!

Det enda som skulle kunna göra den här kvällen bättre nu vore om Olivia Wilde var den som sov bredvid mig istället för Bento...

måndag 29 oktober 2007

Drick inte alkohol om du suger på livet

Hej hej.
Igår var jag och Johan på fest hemma hos Christian. Det var bara vi två för Ivan jobbade och David var för lat. Jag var faktiskt relativt taggad att gå dit, för när jag ringde och snackade med Chrille sa han att det då "bara" var typ 30-40 personer där, men det skulle komma fler. Jag antog att åtminstone en av dessa förväntade ca 70 människorna inte skulle vara en fullkomlig klåpare och såg därför som sagt fram emot tillställningen.

Festen var ungefär vad vi hade förväntat oss, en hel massa människor och en hel massa för hög musik olika källor och en hel massa alkohol tillsammans i en gigantisk lägenhet. Johan och jag kände oss lite vilsna till en början, men folket visade sig vara trevliga och så, så det hela började arta sig till en bra kväll.

Då, precis när jag har börjat prata med Den Söta Flickan och kommit förbi de obligatoriska inledande artighetsfraserna, till och med varit macho och druckit tequila mot min vilja, då händer det något som jag inte riktigt uppfattade vad det var. En dörr slogs iallafall sönder och ansvarig överförfriskad herre blev inte så artigt ombedd att lämna lokalen. Varför måste män vara så himla hårda? Lite senare, en timme eller så, flippade en av killarna som bor i lägenheten där festen hölls och körde ut alla (vilket tog nästan en timme till, för dörrslagarherren stod fortfarande kvar och utbytte meningsskiljaktigheter i hallen). Precis när jag börjat komma nånvart med Den Söta Flickan. Helvete.

Sen gick Den Söta Flickan och hennes vänner ut på krogen, fast jag och Johan hade en pakt att om alla skulle sticka ut från festen så skulle vi åka hem, för vi hade egentligen inte råd att festa överhuvudtaget. Så, hon kom undan. Allting för att nån idiot slog sönder en dörr och för att ingen av de hårda männen i vanlig ton kunde förklara för den sluddrande åsnan varför han var tvungen att gå.

Sensmoralen i det här är: Om du är sämst, drick inte. Du förstör för mig när du är så jävla dålig på livet.
Även: Var inte så förbannat hård och macho hela tiden. Det är mycket bättre att vara ödmjuk, då slipper man t.ex. dricka tequila om man inte egentligen vill.

söndag 28 oktober 2007

Utdrag ur en konversation från vår soffa

David listar vilka olika karaktärer från Bamse vi är
David: Jag är typ Brumma.
Jag: Brumma? Det är ju Bamses fru?
David: Jaha, men vad heter den lilla då?
Jag: Brummelisa
David: Ja just det. Hon är utvecklingsstörd va?

torsdag 25 oktober 2007

José-biljetter och annat

Woho! José Gonzales spelar i Oslo i december och gissa vem som har biljetter!
Hurra för promotion-turnéer och att bo i en huvudstad. Oslo verkar vara ett väldigt bra ställe ur den synpunkten, det är spelningar med intressanta artister hela tiden. Lite svårt att veta vad man ska gå på med den begränsade budgeten som finns. Det blev förresten ingenting av Animal Collective-spelningen jag skrev om tidigare, David det svinet bokade bara en biljett åt sig själv, och sedan när jag skulle boka min var det slutsålt. Tack David.

Jag måste säga att jag har lite svårigheter med att skriva den här bloggen. Jag gör det mer eller mindre på grund av att människor har uttryckt en önskan om att följa mina förehavanden i detta märkliga land, men vill ni verkligen läsa om min day-to-day? Hur jävla pretentiös vore jag liksom inte om jag på allvar trodde att ni var intresserade av att läsa om hur jag har bytt strängar på min elgitarr? För att inte tala om hur patetiskt allting blir när det visar sig att det var det enda jag uträttade den dagen.
Och hur går det med jobbsökandet, Erik? Nej, jag har inte sökt något nytt jobb än. Ja, det var för att jobba jag åkte hit. Nej, jag är inte en lat hycklare.

Jag ska därför försöka hitta på något annat spännande för er att läsa som ändå ger er viss inblick i hur livet här ter sig. Jag tänker mig någon sorts analys av mina rumskamrater till att börja med, fast det får bli nån gång när klockan inte är 02:35 och jag har House-avsnitt att se på.

Boom

måndag 22 oktober 2007

Taggad (farligt nära obnoxious chain-letter det här)

Jag önskar att jag visste ett lika bra ord på svenska för engelskans "obnoxious".


Nåväl.
Min syster har dragit in mig i något som vi säkert alla kommer att ångra.

Reglerna är följande:
1. Länka till den som har taggat dig.
2. Berätta sju personliga sanningar om dig själv.
3. Tagga sju nya personer i slutet av ditt inlägg.
4. Skriv ett meddelande i de sju personernas blogg så att de uppmärksammar att de blivit taggade.

Jag tänker dock inte följa reglerna riktigt då jag inte känner sju personer som bloggar vilket kan göra det hela lite problematiskt. Så här får ni sju fantastiskt intressanta fakta om mig.

  1. Jag är en av de kanske tre smartaste människorna jag känner. Visst, det låter arrogant, men ni vet det också så gnäll inte.

  2. Jag hatar Guns'n'Roses och Johnny Cash. Jag tycks vara nästan ensam i detta, vilket skrämmer mig. Ser inte alla andra också hur jävla värdelöst det är? GNR är ett typiskt sånt band som var ett band för att det var coolt, inte för att de älskade musik. Cash är bara värdelös och löjligt överskattad av folk sedan filmen Walk The Line.

  3. Jag kan på tok för många citat från Pulp Fiction.

  4. Jag har lite av en dröm att bli regissör. Jag älskar film och funderar ofta hur det skulle vara att göra dem.

  5. Jag dör lite inombords varje gång någon säger "ööhhh fotboll är typ roligare att spela än ishockey men hockey är roligare att titta på... ööhh... öhh". FEL. Det är det inte alls. Det finns ingen jävla finess i hockey, varje anfall består av max en passning och ett skott och sedan är pucken i hörnet. Man ser knappt puckjäveln hälften av tiden. Fotboll är underbart, hockey är värdelöst. Släpp det.

  6. Jag tycker inte att jag sjunger så dåligt som ni försöker få mig att tro.

  7. Den här listan var förbannat svår att skriva. Jag försökte vara allvarlig men som synes gav jag upp en smula.



Så. Jag tänker inte fortsätta det här kvasi-kedjebrevet så det blir inget fortsatt "taggande" från min sida.

söndag 21 oktober 2007

Oslo fucks up water

Detta är så underbart.
Vi började höra rykten för några dagar sedan att man inte ska dricka kranvattnet, fast vi hade ingen aning varför. Visar sig att det finns parasiter i vattnet som kan orsaka en hel del smärta om man utsätter sig för dem. Jag har hört allt möjligt hemskt, man blir tydligen sängliggande i en månad, det börjar lukta död ur munnen, hörde t.o.m. att någon hade dött på riktigt. Orsaken till detta? Grävlingar. Det har hittats ett gäng döda grävlingar i vattnet vi dricker. Och diskar med. Och tvättar våra kläder och kroppar med. Och borstar tänderna med.

Grävlingar. Jag hoppas verkligen att någon har förlorat sitt jobb för detta.

Vad som är så konstigt är att detta inte står på förstasidan på alla tidningar i Oslo varje dag. Vi har till och med försökt kolla upp vad fan som försiggår på några av norges största tidningars hemsidor men det är helt jävla tyst. Jag tror norrmännen har något annat system för att förmedla sån här information som vi svenskar inte får ta del av. Rasister.